top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תאלונים

עצים רכים ועצים קשים

לרוב העצים יש מספר מינים ולעתים גם מאות מינים לאותו העץ, לכן עצים מחולקים למשפחות או מחלקות, משפחות העצים יסווגו לקטגוריות שונות, בדרך כלל נשתמש בחלוקה לעצים קשים ורכים, וחלוקה לפי צבע העץ. למשל צבעם של עצים ממשפחת האורנים הכוללת כ150 מינים, הינו לבן יחסית ואילו עץ האלון צבעו אדום יותר.

עצים לבנים נחשבים לעצים רכים יותר ובעלי צפיפות סיבים נמוכה יחסית, עצים אדומים נחשבים לעצים קשים והינם בעלי צפיפות סיבים גבוהה יותר. לכן על חבילות העצים לצד שאר הסימנים אשר מגדירים את איכות העצים ואת החלק בגזע שממנו הם יוצרו נראה גם את צבעם של העצים - עץ לבן (White Wood, יסומנו בWW) ועץ אדום (Red Wood, יסומנו בRW).


עץ לבן WW

אורן סקוטי (Pinus sylvestris), אשוח נורבגי (Picea abies) ועץ הצפצפה (Populus tremula), הידוע גם בשם האספן האירופי.

מינים אלה נמצאים בשפע ביערות פינלנד ובשאר הארצות הנורדיות, העץ הלבן ידוע בצבעו הבהיר, ובמרקם העדין, כמו כן עץ מסוג זה מאופיין בעיניים קטנות ומראה אסתטי וחלק אך נחשב לעץ רך וחלש יחסית לעץ האדום.

עצים בקטגוריה זו יכולים לשמש למגוון רחב של שימושים, רובם יוכלו לשמש ליצור רהיטים, חלקם ישמשו אף לענף הבניה ולתעשייה.


עץ אדום RW

עץ אדום הוא מונח המשמש לעתים קרובות לתיאור עצים קשים, לרוב עצים בעלי עלים רחבים, כגון ליבנה הלו הוא הבירץ' (Betula pendula ו-Betula pubescens), מהגוני, דובדבן, אלון, איפאה ועוד.

מינים אלו נפוצים פחות ביערות פיניים בהשוואה למיני עצים רכים אך עדיין בעלי ערך למטרות ספציפיות.

עץ אדום נבחר לרוב עבור יישומים הדורשים חוזק, עמידות ומראה אטרקטיבי. הוא משמש בדרך כלל עבור רהיטים, ריצוף חוץ כגון דקים, ריצוף טיילת וגדרות, פורנירים ופרויקטים מיוחדים לעיבוד עץ. למשל באזורים בעלי תנאים שאינם אופטימלים כמו הים בהם התנאים קשים בעקבות הלחות הגבוהה והמלח, תנאים אשר עצים בעלי תכונות חוזק ועמידות נמוכות כמו עצים לבנים לא יוכלו לעמוד בהם.

עקב האיכות הגבוה של עצים בקטגוריה זו המחיר הוא בהתאם ולכן עצים אלו נפוצים פחות ומשמשים בעיקר למטרות ספציפיות כמו שציינו


אורן אדום:


במשפחת האורנים קיים מין חריג ויוצא מין הכלל אשר שייך לקטגוריה של עצים אדומים - עצים קשים.

אורן אדום (Pinus resinosa) הוא זן ספציפי של עץ אורן המצוי בצפון אמריקה, אך מגודל גם בארצות הנורדיות כגון פינלנד באופן מלאכותי לצורכי האדם עקב תכונותיו.

צבע העץ מעצי אורן אדום יכול להשתנות בצבעו מחום-אדמדם בהיר לגוון אדמדם עמוק יותר.

עץ האורן האדום משמש ביישומים שונים, לרבות בנייה, ריהוט וארונות. הוא אינו נפוץ כמו אורן לבן אך מוערך בזכות חוזקו ועמידותו.


לסיכום, המונחים "עץ לבן" ו"עץ אדום" יכולים להתייחס לעץ מסוגים שונים של עצים בעלי מאפיינים וצבעים מובהקים. אורן אדום הוא אכן סוג ספציפי של עץ אורן עם עץ אדמדם, והוא משמש ביישומים שונים כמו שאר העצים שהוזכרו. בחירת העץ תלויה במראה הרצוי, בחוזק ובהתאמה לפרויקט או יישום מסוים.


53 צפיות0 תגובות
bottom of page