top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תאלונים

עץ אורן - נעים להכיר

עץ האורן הוא העץ הנפוץ ביותר בעולם, הוא נחשב עץ זול יחסית ועם זאת איכותי ולכן משמש בשלל תעשיות שונות כגון רהיטים, פרגולות, בניין וכו'.

עץ אורן גדל ברוב העולם, איכותו משתנה בהתאם למין, מוצאו והאקלים באזור הגדילה. ברחבי העולם קיימים כ150 מינים של עצי אורן, בין המינים הנפוצים הוא עץ אשוח, אורן הלבנון, צנובר, אורן הזפת, אורן סקוטי ועוד מינים רבים. עצי האורן יכולים להגיע לגיל מופלג של מאות שנים, לדוגמה בישראל בחצר מוזיאון רוקפלר גדל עץ אורן שגילו המוערך עומד על 500 שנים.

גובהם משתנה בין המינים השונים ויכול להגיע לגובה של 70 מטרים ואף יותר


איך עץ גדל?

אז כמו שכבר אמרנו, עץ אורן גדל ברוב העולם, אך רוב העץ לתעשייה מגיע דווקא מחצי הכדור הצפוני ויש לכך שלוש סיבות עיקריות והן האגמים ומי התהום הרבים, איכות האדמה והמינרלים הרבים והמגוונים שהיא מכילה ואיכות המים והאקלים הקר ברוב ימות השנה.


הלחות ומאגרי המים הרבים מאפשרים למערכת השורשים של עץ האורן להתפתח בצורה מיטבית ורציפה, העץ מקבל דרך המים את כלל הויטמינים והמינרלים שהוא צריך, המים הם בעצם כמו מעין מערכת כלי הדם של היצורים החיים ולכן מים זמינים הכרחיים לגדילה תקינה של העץ. האדמה מכילה את כלל המינרלים שהעצים צריכים. אך האקלים הוא הכוכב האמיתי שלא ניתן להשיג באזורים אחרים על הפלנטה, מזג אוויר קר ברוב ימות השנה הופך למעין מעקב גדילה מה שגורם לעץ האורן להתבסס הייטב ולכן צפיפות הסיבים שלו תהיה גבוה יחסית לעץ שגדל באזורים חמים יותר.

לסיכום:


אקלים קר גורם לעץ האורן לגדול לאט יותר ולכן הקור משפיע לטובת צפיפות גבוה יותר, האדמה העשירה במינרלים ומאגרי המים הרבים למעשה מאפשרים לעץ האורן לגדול בצורה רציפה ותקינה וכל זאת מייצר את התנאים המושלמים עבור עץ אורן איכותי לתעשייה, נגרות ובניין.


חשיבות התנאים האופטימלים


התנאים הללו הכרחיים ובלעדיהם עץ האורן לא יהיה איכותי מספיק, קבלו דגמה מבני האדם - תסתכלו על הציפורניים שלכם, רובכם ככל הניראה תבחינו בסימנים לבנים בחלק מהציפורניים, הסימנים האלה בדרך כלל מצביעים על מחסור מסויים בסידן, כך גם עץ האורן, אם יחסרו לו נימרלים או מים יווצרו סימנים או אזורים שבהם האורגניזם "חוסך" משאבים ולכן איכותו יורדת.


חלוקה לפי רמות איכות ושיטות הפריסה


שיטת הדירוג שונה בין מדינה למדינה אך אנחנו נתמקד בעיקר בשתי שיטות דירוג.

בשיטה הרוסית מדרגים את איכות העץ מ1-6 כאשר 1 זו הרמה הגבוה ביותר ומשמש לעבודות נגרות בעיקר שדורשות איכות עץ גבוה ביותר עם חוזק ומאט עיניים, ו6 הוא הדירוג הנמוך ביותר.


והשיטה הנפוצה והמקובלת ביותר היא השיטה הפינית שכמשתמע מקורה בפינלנד.


סינון קפדני (US - Ultra Select)

זוהי הקטגוריה האיכותית ביותר, והעץ בקטגוריה זו מתאים למגוון רחב של יישומים הדורשים איכות עץ גבוהה. כגון עיבוד עץ משובח, נגרות, ריהוט ומוצרי גימור אחרים. עץ פיני בקטגוריה זו יכול לשמש גם עבור בנייה אך בדרך כלל הקבלנים יעדיפו להשתמש בעץ זול יותר למטרות אלו.


חמישיות, סינון סטנדרטי (V - Select)

בקטגוריה זו נעשה מיון פחות קפדני ולכן קיימת אפשרות שיהיו כאן עצים ברמה פחותה מהקטגוריה הקודמת אך עץ פיני זה עדיין נחשב איכותי מאוד ואפילו יכול גם הוא לשמש לנגרות וריהוט ומוצרים אחרים שדורשים איכות גבוה של עץ. מחיר העץ הפיני בקטגוריה הזו הינו זול יותר ולכן עץ בקטגוריה זו נפוץ יותר בענף הבניה, לרוב קבלנים המעוניינים בעץ איכותי לבניין יעדיפו לעבוד עם עץ מסוג זה. בישראל עץ מקטגוריה זו נקרא גם פיני 5 או פיני חמישיות.


נקרא גם מיקס - (SF - Sawfalling) נפרק את המושג כדי להבין את הקטגוריה הזאת טוב יותר: Saw = משור, Falling = נפל. לאחר סינון, וחיתוך לצורך יישור, וניקוי ראשוני, לוקחים את כל גזע העץ ומכניסים למשור, המשור חותך את כל הגזע וכל העצים נכנסים לחבילה אחת ללא מיון. כלומר בקטגוריה זו יתכן ויהיו עצים באיכות גבוה יותר אך גם באיכות נמוכה יותר, לכן קטגוריה זו נקראת גם מיקס.

עצים בקטגוריה זו נחשבים לאיכות סטנדרטית. הם עשויים לשמש למגוון מטרות, מוצרי נגרות שונים, בניה, דקורציה ועוד.


שישיות (VI - Veneer)

קטגוריה זו היא הקטגוריה הנמוכה ביתר שעוד יכולה לשמש לתעשייה ובנייה אך לרוב קטגוריה זו תשמש לייצור דיקטים(Plywood) ליציקות ולנגרות אשר שיטת הפריסה של הגזע שונה (פריסה למעין 'דפים' שמונחים זה על זה בשיטת שתי וערב, ניתן לקרוא בהרחבה על הנושא במאמר "סוגי פלטות ודיקטים לנגרות") וציפוי פורניר (ציפוי עץ דקורטיבי לדיקטים המיועדים לריהוט).

למרות זאת, בישראל קבלנים רבים יעדיפו להשתמש בעץ בקטגוריה זו עקב מחירו הנמוך.


(LST - Long and Small Timber)

עצים בקטגוריה זו הינם עצים ארוכים ודקים אשר בדרך כלל לא קיבלו את התנאים האופטימלים לגדילה, בעיקר מחסור באור ומקום עקב צפיפות היער, בעיקבות כך הם גדלו לגובה כדי להגיע לאור השמש אך לא לרוחב מכיוון שנאלצו לחסוך משאבים, ולכן נשארו דקים אך ארוכים. עצים מקטגוריה זו משמשים ברובם לייצור עץ מהונדס(כל סוגי פלטות העץ כגון, סנדוויץ', OSB, MDF וסיבית), נייר, קרטון ועוד.


תהליך הכריתה ואיך מחלקים את העץ לאורכו?

גזע האורן נכרת לרוב כאשר גבהו למעלה מ12 מטרים (קיימים פרמטרים נוספים רבים שנבחנים לפני הכריתה כגון בריאות העץ, קוטר הגזע, מדיניות היערות באזור ועוד), עונת הכריתה היא בדרך כלל החורף.

בפינלנד, ובאזורים נורדיים אחרים, מקובל לבצע קצירת עצים בחודשי החורף בהם הקרקע קפואה. תהליך זה ידוע גם כ"קציר חורף". אדמה קפואה מספקת גישה טובה יותר לציוד כריתת עצים כבד ומפחיתה את הסיכון לפגיעה בקרקעית היער.


העץ מחולק ל3 חלקים:

תחתון(Butt Log), אמצעי(Middle Log) ועליון(Top Log).

  • תחתון(Butt Log) הוא החלק שקיבל את רוב המינרלים והנוזלים מהשורשים והוא בסיס העץ ולכן רחב יותר חזק יותר ונטול כמעט לחלוטין מענפים הוא כמובן החלק האיכותי ביותר של העץ וממנו למעשה מכינים את רמות האיכות הגבוהות ביותר: סינון קפדני (US - Ultra Select) וחמישיות, סינון סטנדרטי (V - Select)


  • אמצעי(Middle Log) הוא חלק שעדיין מספיק קרוב לשורשים ומקבל מספיק מינרלים ונוזלים ולכן מתפתח היטב אך בחלק הזה כבר גדלים ענפים ולכן יראו "עיניים" בעצים שיוצרו מחלק זה, כמו כן קוטרו מצומצם והליבה מעט חלשה יותר מבבסיס אך חלק זה נחשב עדיין לאיכותי וחזק, חלק זה ישמש בעיקר להכנת עצים בדרגת האיכות מיקס (SF - Sawfalling)


  • עליון(Top Log) זהו החלק האחרון בעץ האורן שניתן לייצר ממנו עצים לתעשייה, הליבה חלשה וקוטרו הקטן מאפשר להוציא פחות עצים לכל גזע ולכן תוכלו לראות בחבילת העצים במקרה הזה לוחות וקרשים עם פינות מעוגלות ועם הרבה קליפות של הגזע, בחלק הזה כבר גדלו המון ענפים ולכן התוצרים שלו יכילו הרבה "עיניים". החלק הזה ישמש ליצור שישיות (VI - Veneer)



*נחמד לדעת:

  • לרוב העצים יש מספר מינים ולעתים גם מאות מינים לאותו העץ, לכן עצים מחולקים למשפחות או מחלקות, משפחות העצים יסווגו לקטגוריות שונות, בדרך כלל נשתמש בחלוקה לעצים קשים ורכים, וחלוקה לפי צבע העץ. למשל צבעם של עצים ממשפחת האורנים הינו לבן יחסית ואילו עץ האלון צבעו אדום יותר. עצים לבנים נחשבים לעצים רכים יותר ובעלי צפיפות סיבים נמוכה יחסית, עצים אדומים נחשבים לעצים קשים והינם בעלי צפיפות סיבים גבוהה יותר. לכן על חבילות העצים לצד שאר הסימנים אשר מגדירים את איכות העצים ואת החלק בגזע שממנו הם יוצרו נראה גם את צבעם של העצים - עץ לבן (White Wood, יסומנו בWW) ועץ אדום (Red Wood, יסומנו בRW). קראו על כך בהרחבה במאמר "עצים רכים עצים קשים"


  • עיניים - זה האזורים בעץ שמהם גדל ענף, אזורים אלה הינם נקודות תורפה, לאיטים העיניים אף מתנתקות מהעץ ולכן חלקים המכילים יותר עיניים נחשבים פחות איכותיים.


  • לעץ הכרות יש חלקים נוספים שלא דיברנו עליהם, ענפים והחלק העליון של העץ שממנו כבר לא ניתן לייצר עצים לתעשייה ישמשו ליצור אנרגית חום לייבוש העצים ולייצור חשמל, חלקים קטנים יותר ונסורת ישמשו לייצור MDF וסיבית ולמטרות נוספות כך שלכל חלקי העץ יש שימוש ושום דבר לא נזרק, כמו כן בפינלנד דואגים לסביבה ולכן על כל עץ שנכרת דואגים לשתול עץ חדש.



אמור לי איפה גדלת ואדע מה אתה שווה


אז כמו שכבר אמרנו בהתחלה, רוב העצים לתעשייה מגיעים מחצי הכדור הצפוני עקב התנאים האופטימלים והקור, העצים האיכותיים ביותר מגיעים מהארצות הנורדיות ובראשן ניצבת פינלנד, עץ פיני הוא היהלום שבכתר, עץ משובח ומבוקש, היתרון של העץ הפיני הוא לא רק המוצא והתנאים האופטימלים לגדילת העצים, אלא גם הניסיון הפיני הרב בתעשיית העץ, טכנולוגיות עיבוד, מיון, ניסור ויבוש מתקדמות ואף שיטת ה'קציר'.


במקום השני אחרי העץ הפיני ושאר הארצות הנורדיות, עומדות רוסיה ובלרוס, גם במדינות אלה קיימים אזורים עם תנאים אופטימלים עבור גידול עצים לבניין ולתעשייה אך הטכנולוגיה שלהן נחשבת לפחות מתקדמת.


במקום השלישי ניצבות אוקראינה וגרמניה כאשר לעץ הגרמני יש שם קצת יותר טוב. האקלים באזורים אלה חם יותר ולכן העץ גדל מהר יותר, צפיפות הסיבים שלו נמוכה יותר ועץ אורן זה מאופיין בעיניים מרובות.

כמובן שעקב איכותו הנמוכה של עץ האורן הגרמני והאוקראיני, גם המחיר נמוך יותר, קבלנים שקונים עץ מסוג זה בעצם מחפשים עץ זול ככל האפשר ולכן פעמים רבות כדי להוזיל את העלות עוד יותר, עץ גרמני מיובא לישראל אפילו ללא יבוש, אם אתם מתעסקים בעץ לבניין ככל הנראה נתקלתם במושג עץ רטוב.


תהליך היבוש


אז כמו כל יצור חי וצומח, אחד המרכיבים העיקריים בעץ האורן ובכל עץ אחר זה למעשה המים.

למשל האורן אשר גדל בפינלנד ב6-10 השנים הראשונות לחייו, מכיל בין 40%-60% לחות, עם התבגרותו הלחות יורדת ובגיל 50 עץ האורן הפיני יכיל בין 35%-55% ובגיל 100 הלחות כבר תרד ל30-50%.

המים הם חלק ממערכת חלוקת המינרלים בעץ, הם זורמים בתוך העץ בדומה לדם זורם בעורקים שלנו והם ממלאים תפקיד דומה וחיוני לגדילה ולתפקוד העץ ובריאותו.

לאחר הכריתה הנוזלים לא נעלמים לשום מקום, גזע העץ מלא בנוזלים רבים וכדי שיהיה ניתן להשתמש בו לצורכי האדם יש לייבש את הנוזלים.

במקרים מסוימים כמו העץ הגרמני המיובא לישראל לא משקיעים את הזמן והמשאבים לצורך יבוש העץ ומשתמשים בו בעודו עץ רטוב.






שלבי היבוש


ייבוש אוויר ראשוני (Seasoning):

לאחר כריתת עצי האורן וניסור לעץ או מוצרים אחרים, הצעד הראשון הוא לרוב לאפשר לעץ להתייבש באוויר באופן טבעי. שלב הייבוש הראשוני הזה מכונה "Seasoning".

במהלך ייבוש האוויר עורמים את העצים באזור מאוורר היטב, כמו מחסן עצים או מחסן פתוח, כאשר בין הלוחות מניחים ספייסרים או מקלות כדי לאפשר זרימת אוויר.

רמת הלחות בשלב זה יכולה להגיע ל20% ועד 18% לחות. אפקטיביות היבוש נקבעת על ידי תנאי הסביבה, לרבות טמפרטורה, לחות יחסית וזרימת אוויר.

ייבוש אוויר עוזר להפחית את תכולת הלחות של העץ בהדרגה, אך ייתכן שהוא לא ישיג את רמות הלחות הרצויות עבור יישומים מסוימים.


ייבוש בכבשן:

כדי להשיג רמות לחות ספציפיות הנדרשות עבור יישומים שונים כמו למשל, ייצור רהיטים, עץ לבניין, עץ לנגרות ועוד, ייבוש בכבשן הוא תהליך הכרחי לעתים קרובות ודרוש לרוב תוצרי העץ לבניין ולתעשייה.

כבשנים הם סביבות מבוקרות שבהן ניתן להתאים טמפרטורה, לחות וזרימת אוויר כדי להאיץ את תהליך הייבוש תוך שמירה על איכות העץ.

במהלך ייבוש הכבשן, עץ האורן מונח בתאים שבהם מוזרם חום להעלאת הטמפרטורה. באמצעות חיישנים מאווררים שולטים ברמות הלחות ומקלים על הסרת הלחות מהעץ.

התהליך מנוטר בקפידה כדי למנוע ייבוש יתר או ייבוש מהיר מדי, מה שעלול לגרום לפגמים כמו עיוות, התכווצות יתר, סדקים ואף שברים.

ניטור תכולת לחות:

לאורך כל שלב הייבוש באוויר וגם בשלב הייבוש בכבשן, נעשה מעקב אחר תכולת הלחות של העץ באמצעות מדי לחות וחיישנים.

רמות הלחות הרצויות אליהן מיבשים עץ אורן תלויות במטרה שלשמה העץ מיועד ויכולה להשתנות בהתאם לשימוש הסופי הספציפי ולתקני התעשייה.

לדוגמה, עץ המיועד לרהיטים עשוי להיות בעל דרישות תכולת לחות נמוכות יותר בהשוואה לעץ לבנייה.


  • רמות לחות נמוכות (בסביבות 6%-8% תכולת לחות): עבור יישומים באיכות גבוהה כמו ייצור רהיטים, ייצור כלי נגינה או עיבוד עץ עדין, רצוי להגיע לרמות לחות נמוכות, בדרך כלל בסביבות 6% עד 8% תכולת לחות. עץ מיובש לרמות אלו הוא יציב ונוטה פחות לשינויי ממדים לאורך זמן.


  • רמות לחות בינוניות (בסביבות 10%-12% תכולת לחות): למטרות בנייה כלליות, מסגרות או נגרות, מקובל לייבש עץ אורן לרמות לחות בינוניות, בסביבות 10% עד 12% תכולת לחות. עץ ברמות לחות אלו מתאים ליישומים בהם איכות ויציבות גבוהה במיוחד אינם קריטיים.


  • רמות לחות גבוהות יותר (15%-20% תכולת לחות): במקרים מסוימים, במיוחד כאשר העץ מיועד לבנייה כללית או יישומים שבהם איכות גבוהה אינה חיונית, רמות לחות גבוהות יותר עשויות להיות מקובלות, החל מ-15 % עד 20% תכולת לחות.


אחסון והתאקלמות:


לאחר הייבוש, חיוני לאחסן את עץ האורן בסביבה מבוקרת כדי למנוע ממנו לספוג מחדש לחות מהאוויר.

יש לאפשר לעץ להסתגל ללחות הסביבה ולטמפרטורה של מקום הקבע שבו ישתמשו בו, מכיוון ששינויים פתאומיים בתכולת הלחות עלולים לגרום לבעיות כמו נפיחות או התכווצות.


444 צפיות0 תגובות
bottom of page