top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תאלונים

תבניות ליציקת בטון

מחדשנות למטרות מלחמה ועד לדיקט הטגו המוכר היום בתעשיית הבנייה


בתחום ייצור הדיקטים, ציפוי מהפכני המכונה "Tego Film" (בעברית ציפוי טגו) היה גיים צ'יינגר אמיתי. הוא פותח על ידי החברה הגרמנית Th. Goldschmidt AG (כיום Evonik Industries) שהייתה ממוקמת בעיר אסן בגרמניה. לטגו תפקיד מרכזי ביצירת דיקט איכותי ועמיד למים. מאמר זה מתעמק במקורותיו של ציפוי הטגו, היישומים המכריעים שלו בזמן המלחמה, והמשמעות שלו בייצור דיקט הטגו העכשווי.


הולדתו של הטגו:

ציפוי טגו הומצא כפתרון לאתגרים שמציבים דבקי דיקט מסורתיים. ציפוי הטגו מורכב מגיליון נייר עם שרף פנולי, הטגו בלט בזכות דרך היישום היבש שלו והשיפור בתכונותיו לאחר חימום. גישה חדשנית זו הביאה לרבדים באיכות יוצאת דופן, נטולת חללים פנימיים ובעיות עיוות הקשורות בדרך כלל עם דבקים על בסיס מימי.


ציפוי טגו במלחמת העולם השנייה:

במהלך מלחמת העולם השנייה, הטגו מצא את מקומו בבניית מטוסים בגרמניה. תוצרי דיקט המחוברים המצופים בטגו שימשו בפרויקטים שונים של מטוסים, תרמו לעיצובים הקלים ובעלי הביצועים הגבוהים שנדרשו בתקופת המלחמה עבור הצבא של גרמניה הנאצית. בשנת 1943 מכונת המלחמה הנאצית נפגעה קשות כאשר הפצצה הרסה את ה-Th. מפעל Goldschmidt AG בעיר וופרטאל, היצרן היחיד של ציפוי הטגו באותה תקופה. לאירוע הזה היו השלכות משמעותיות על פרויקטים של מטוסים שהיו בתהליכי פיתוח מתקדמים, כולל ה-Focke-Wulf Ta 154 Moskito השאפתני.


בחזרה לעתיד:

כיום ציפוי הטגו מיוצר רק בארבעה מפעלים בעולם - Surfactor בגרמניה, AICA ביפן, Kotkamills Imprex בפינלנד וDongwha בדרום קוריאה ומיוצא לכל העולם. ציפוי הטגו ממשיך למלא תפקיד חיוני ומשמעותי בייצור דיקט הטגו המודרני שמשמש היום בעיקר כתבניות ליציקת בטון. האיכות והאמינות של הטגו שנקבעו לראשונה בתקופת מלחמת העולם השנייה משרתות תעשיות רבות עד היום.

עם זאת עם השנים יצרני הדיקט העמיד למים מצאו חלופות לציפוי הטגו ולכן לא בהכרח כל דיקט עמיד למים מכיל את ציפוי הטגו אך השם "טגו" השתרש בתעשייה במקומות רבים בעולם והפך לכינוי הנפוץ ביותר לדיקט מסוג זה.


דיקט הטגו, כמו כל דיקט מורכב מדפי עץ שנפרסים זה על זה שתי וערב, מלבד הדבק המתאים שנמרח על כל שיכבה, יש שיטות שונות לחיזוק הקשר בין החלקים כמו למשל תפירה של השכבות בינהן. בהמשך הדיקט מצופה בשכבת הטגו פילם או חומר דומה אחר למניעת הידבקות הבטון לדיקט מה שמאפשר שימוש חוזר ולבסוף הדיקט נכנס למכבש שדוחס אותו תוך כדי חימום בטמפרטורה גבוהה במיוחד מה שהופך את סך חלקיו ליחידה אחת עמידה למים.

חוזקו ועמידותו של הדיקט תלויה בסוג הדבק וסוג העץ ששימשו ליצירתו, ניתן לשלב מספר עצים להשגת תוצאה מיטבית בהתאם לצורכי הלקוח, כמו כן בישראל הדיקט חייב לעמוד גם בתקן הישראלי ולכן נשלח למעבדה לצורך בדיקה לפני שמקבל אישור יבוא.

לקריאה על שיטת היצור של הדיקט וסוגי פלטות נוספות לחצו כאן


תבנית טגו ליציקות בטון

לתבניות הטגו יש רמות איכות שונות, האיכות משתנה כפי שכבר אמרנו ממספר גורמים, חלק מהגורמים הם סוג העצים שהדיקט מורכב מהם, סוג הדבקים וכמובן הציפוי החוצוני. באיכות הנמוכה ביותר הדיקט יספיק למספר יציקות בודדות אך המחיר מפצה. רמת איכות זו תשמש לקוחות שלא מעוניינים לעשות שימושים חוזרים בדיקט או שאין באפשרותם לאחסן את הציוד לאחר פירוקו וסיום העבודה. ברמות האיכות הגבוהות כבר מדובר בעד כ50 יציקות, אך בשימוש נכון, לקוחות מספרים שאף יותר מכך - עם האיכות בא גם המחיר, בסופו של דבר אם אתם עושים שימוש חוזר רב בדיקטים ליציקות, כמובן שכלכלית בטווח הארוך משתלם יותר לרכוש דיקט באיכות שתאפשר כמה שיותר יציקות.


תבנית טגו בירץ' ליציקות בטון

סוג נוסף של תבניות ליציקות בטון הוא ה"טגו הצהוב" למעשה, לא מדובר בטגו כלל, שם נוסף לתבנית זו הוא דיקט טריו צהוב. התבנית מורכבת משלוש שכבות של עץ מלא, ספוגה ומצופה בסוג של ששרף שצבעו צהוב עז והינה עמידה במיוחד. גם כאן יש רמות איכות שונות שמגיעות אף ל100 יציקות.


תבנית טריו טגו צהוב ליציקות בטון

41 צפיות0 תגובות
bottom of page