top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תאלונים

פרגולה - תכנון הקמה ובניה

פרגולה בגינה מעץ עם קירוי סנטף וצמחים

הקמת פרגולה היא בין הסיבות הנפוצות לחיפוש אחר עצים ומחסני עצים אשר יכולים לתת את המעטפת המלאה לטובת מטרה זו. פרגולה למעשה זו קונסטרוקציה העשויה לרוב מעץ או מתכת, אצלנו באלונים תמצאו מספר מידות וגדלים של עצי אורן המתאימות להקמה והבניה של הפרגולה, פרזול מתאים, ברגים במידות שונות, סנטף ובמבוק לטובת הסכך. כמו כן נוכל לעזור לכם בתכון ולהתאים את הפרגולה למידות שלכם. במאמר זה נשתדל לפרט ולסכם ככל האפשר את תהליך התכנון וההקמה כך שתוכלו לעשות את הבחירה הנכונה עבורכם.




מבנה העץ ותכונותיו

הדמיה של עץ אורן, שורשים, גזע העץ, ענפים ועלים

חשוב להבין את מבנה ותכונותיו של העץ כדי שהפרגולה תהיה יציבה וחזקה לאורך שנים ולא תתעוות עם הזמן.

כמו רוב הצמחים גם העץ מורכב מ"גבעול" - הגזע, שורשים, ענפים ועלים. העלים אחראים על תהליך הפוטוסינטזה, למעשה הם ה"ריאות" של העץ ובשונה מהאדם - הם קולטים יותר פחמן ופולטים יותר חמצן.

השורשים קולטים את המינרלים והנוזלים מהקרקע ומעבירים אותם דרך הסיבים לאורכו של הגזע והענפים אל העלים, הסיבים בעצם דומים בתפקידם לעורקים שבגוף האדם ושאר היצורים החיים.




כפי שכבר אמרנו סיבי העץ גדלים לאורכו ומהווים את בסיסו, ככל שיש יותר סיבים וככל שהצפיפות שלהם גבוה יותר כך העץ עבה יותר וחזק יותר, כולם כאן מכירים את ניסוי הספגטי או השיפודים נכון? למי שלא מכיר, קחו שיפוד\ספגטי בודד ונסו לשבור אותו לשניים - הצלחתם? יפה, עכשיו קחו 50 יחידות ביחד ונסו לשבור אותם, אני בספק אם תצליחו אבל גם אם כן בטח שמתם לב שהרבה יותר קשה לשבור אותם ביחד, כך גם בנוי גזע העץ.



פריסת גזע העץ לקרשים מתבצעת לאורכו כמו גדילת סיבי העץ שהינם עם כיוון גדילת העץ כלפי מעלה. מבנה זה מאפשר לקרשים גמישות מסוימת, במקרים מסוימים גמישות זו יכולה להיות יתרון אך כאשר משתמשים בקרשים לטובת בניית קונסטרוקציה כלשהי כמו במקרה שלנו בניית פרגולה, נרצה עץ כמה שפחות גמיש, כלומר נרצה שצפיפות הסיבים תהיה גבוה ככל האפשר.


הדמיה של הסיבים של העץ מקרוב

חולשות וחוזקות במבנה העץ

מגזע העץ מתפצלים ענפים וכל נקודה כזו היא נקודת חולשה של העץ מכיוון שזו נקודת התפצלות של הסבים מהגזע עצמו המעבירה חלק מהמשאבים לענפים. לאחר גדיעת הענפים נשאר בגזע החיבור של הענף הכרות לגזע, לחיבורים הללו אנו קוראים "עיניים" עקב צורתם המזכירה עין.


אזור בגזע העץ שממנו גדל ענף לפני שנכרת, בצורתו דומה לעין, מהווה נקודת חולשה בעץ
לוחות עצים עם נקודות החיבור של הענפים שגדלו מגזע העץ, נקודות אלה מהוות נקודות חולשה


בדומה ליצורים החיים גם לעץ יש יכולות ריפוי עצמי, ליצורים החיים יש את נוזל הלימפה שמורכב ממרכיבים שונים ולעץ יש את השרף שמשמש את העץ למטרות דומות. עם זאת, השרף בתוך העץ נמצא במצב נוזלי ובאותו אזור קיים חלל ולכן גם זו נקודה חלשה. כמו כן לא ניתן לחזות היכן תהיה הצטברות שרף.

צפיפות העץ תלויה במספר גורמים, סוג העץ, אזור גדילתו ותנאי האקלים, זמינות מקורות מים ועוד. תוכלו לקרוא עוד במאמר "עץ אורן - נעים להכיר". בעץ שלא מקבל את כל התנאים האופטימליים לגדילתו יישארו חללים ריקים בין השכבות שלו שיהוו נקודות חולשה, יגרמו לסדקים ושברים.



פיזור וחלוקת עומסים

כשבונים קונסטרוקציה כמו במקרה שלנו תמיד נשאף לצמצם את המשקל שלה אך ללא פגיעה בחוזקה וביציבותה - ככל שניקח קורות עבות יותר כך העץ יהיה כבד יותר למשל קורה 150/150מ"מ מין הסתם תהיה כבדה פי שלוש מקורה 150/50מ"מ אבל אם מניחים את הקורה נכון לא יהיה כמעט הבדל בחוזק המבנה.


שרטוט של לקרשים ושל פרגולה הממחישים איך נכון לבנות פרגולה


לצורך הדוגמה לקחנו לוח 100/25מ"מ ותלינו עליו בלוק 10 במשקל 9Kg בשני מצבים. במקרה הראשון הלוח במצב שכיבה, תוכלו לראות את הלוח מתקפל מהמשקל הרב וכמעט נכנע ונשבר אך במקרה השני אותו הלוח במצב עמידה נשאר יציב וחזק מפני שהמשקל מתחלק טוב יותר.

**שימו לב לקו הירוק והישר שמעל הלוח בכל אחד מהמצבים, הוספנו את הקו כדי שיהיה קל יותר לראות את ההבדל בין שני המקרים.


ניסוי המציג את השפעת המשקל על העץ כאשר הוא מחולק בצורה לא נכונה לעומת הדרך הנכונה לחלוקת המשקל

תמיד נשאף להציב את הקורה כמו במצב השני, כך נקטין את המשקל אך לא על חשבון יציבות הקונסטרוקציה.

לקורות המקשרות ניתן גם כן להשתמש באותן הקורות, אך לרוב נרצה להשתמש בקורות מאסיביות יותר מבחינה עיצובית, כפי שכבר אמרנו חוזק הקורה מושפע מהמידה של הקורה אנכית, כלומר מבחינת חוזק הקורה כמעט ואין הבדל בין קורה 150/50 וקורה 150/150, למעשה קורה 200/50 שתוצב אנכית לקרקע, תוכל לשאת יותר משקל מאשר קורה 150/150.

הקורות שישמשו לעמודים בעצם מעבירות כמעט את כל המשקל לקרקע ולכן גם כאן ניתן להשתמש בכל קורה והבחירה כאן תהיה בעיקר עיצובית, למשל תוכלו להשתמש בקורה 100/100 לעמודים, 150/150 לקורה הקושרת, ו150/50 לשאר הקורות.


הדמיה של פרגולה מקורות במידות שונות


פרזול

קיימות שיטות שונות לעבודה עם עץ והחיבור בין העצים, ניתן להקים פרגולה גם ללא פרזול כלל: מבצעים חיתוכים במקומות הנכונים ומחברים את העצים זה בזה, אך חשוב להבין ששיטה זו דורשת רמת מקצועיות גבוהה ועבודה קשה. על מנת לפשט את ביצוע הקמת הפרגולה, להוזיל עלויות ולקצר את זמן העבודה - לרוב נמליץ להשתמש בתושבות מתכת שיאפשרו לכם לחבר בין הקורות ולקבע את הפרגולה לקירות המבנה.

אצלינו באלונים תוכלו למצוא מגוון רחב של פרזול המתאים להקמת פרגולה ולעבודות נוספות, שימו לב שהפרזול והתושבות שלנו תואמים למידות העצים שאנו משווקים ומחזיקים במלאי.


קירוי הפרגולה

קירוי הפרגולה תלוי בצורכי הלקוח ומטרת הפרגולה למעשה, במקרים מסוימים אין צורך לקירוי כלל, למשל אם הקמתם פרגולה לטובת גפן שיטפס על הפרגולה וייתן פירות, הגפן צריך שמש ואוויר, קירוי במקרה כזה יכול להזיק לגדילת הגפן.

במקרה של קמת פרגולה לצורך הצללה בלבד, ניתן להשתמש בעץ - שדריות או בשמה המוכר יותר "לאטה" לוח עץ במידה 25/50 מ"מ ככל שיורכב צפוף יותר כך פחות קרני שמש יחדרו דרכם, כמו כן ניתן להשתמש ברשת הצללה ואף בבמבוק המגיע בגלילים במספר גדלים שונים: 100/500 ס"מ, 150/500 ס"מ , 200/500 ס"מ. בבמבוק ניתן להשתמש גם לצרכים אחרים כמו לדוגמה לגידור והפרדה מהשכנים, במבוק הוא חומר נוח לעבודה ולהתקנה לכל מטרה, בין אם לטובת גדר או לטובת סכך והצללה.


אם תרצו לקרות את הפרגולה שלכם כדי למנוע כניסה של גשם בחודשי החורף, נציע לכם לרוב להשתמש בסנטף לטובת מטרה זו. "סנף" או באנגלית SunTuf הינו קירוי המיוצר לרוב מפלסטיק ומונע חדירה של מים אך גם מסנן את קרני השמש ברמות שונות, תלוי ברמת אטימות הצבע המוסף בהליך היצור. נכון להיום הסנטף מיוצר מחומרים נוספים וקיימים מספר סוגים וצורות של סנטף. אצלינו תוכלו להזמין מספר סוגים עיקריים של סנטף לטובת קירוי הפרגולה וחשוב להבין את היתרונות והחסרונות של הסוגים השונים. סנטף מלבני:

הפתרון הזול והפשוט ביותר, כל כך פשוט שכל אחד יכול להתקין גם לבד ואף ניתן לחתוך לבד ללא צורך בכלים מיוחדים. הסנטף המלבני מגיע במגוון רחב של צבעים ואטימות לקרני שמש בהתאם לצורך שלכם, ככל שתבחרו בצבע אטום יותר כך פחות קרני שמש יוכלו לחדור דרכו, המחיר משתנה בין האורכים השונים ורמת אטימות הצבע. אין צורך בחיבורים מיוחדים, החתיכות מונחות זו לצד זו כאשר לפחות 2 מלבנים חופפים, כך ניתן לחבר עם הברגים בין החתיכות לפרגולה עצמה והמים לא יוכלו לחדור עקב המבנה של הסנטף המלבני. הסנטף המלבני בעל איכות גבוה במיוחד ומחזיק לאורך שנים רבות. החיסרון היחידי שלו ככל הנראה זה הרעש שנגרם כאשר יורד גשם חזק.


סנטף מלבני במגוון צבעים

פוליגל:

פוליגל הינו קירוי חלק ויש בזה משהו אסתטי, ניתן להזמין את הפוליגל במגוון צבעים. פוליגל הינו חומר גמיש יחסית ולכן ניתן להתקינו בצורה מתעגלת. הוא בנוי משתי שכבות חלקות ועם דפנות התומכות בשכבות הללו, במרכזו הפוליגל חלול ומאפשר זרימת אוויר וכידוע אוויר הינו חומר מבודד ולכן שימוש בפוליגל מאפשר לשמור על טמפרטורה מאוזנת, כמו כן הפוליגל מסנן חלק מקרינת השמש עקב המבנה שלו אך מאפשר לקרני שמש החיוניים לגדילת צמחים לעבור דרכו ולכן הפוליגל פופולארי בקרב חממות ובריכות שחייה. כמו כן לפוליגל שימושים רבים נוספים בתעשיות השונות עקב משקלו הקל וחוזקו. לפוליגל יתרון נוסף שהוא שקט יותר מהסנטף המלבני וככל שבוחרים בפוליגל עבה יותר כך הוא יהיה שקט יותר בגשמים החזקים ומבודד טמפרטורה טוב יותר עקב תנועת האוויר דרכו.

לפוליגל מספר חסרונות, המחיר שלו כפול מהסנטף המלבני, הוא נוטה להשחיר עם השנים בעקבות הלחות שמצטברת בחללים הפנימיים עקב זרימת האוויר והחיבור שצריך לבצע כאשר יש צורך ביותר מפלטה אחת. החיבור של הפוליגל מהווה פעמים רבות מקור לנזילות עקב התקנה לקויה, עדיף להזמין בעל מקצוע למען התקנה זו.


פוליגל לקירוי פרגולות וקונסטרוקציות שונות, משמש לשלל שימושים נוספים

סנטף BH:

סנטף BH הינו הסנטף המושלם למניעת רעשי גשם, עקב המבנה שלו רעש הטיפות שפוגעות בו נמנע ברובו, כמו כן סנטף BH עבה במיוחד ולכן עמיד יותר לאורך שנים רבות, עם זאת מחירו יקר משמעותית ביחס לסנטף המלבני, הוא אינו מבודד טמפרטורה בשונה מהפוליגל, סנטף BH קשה לחיתוך ובחיתוך לא נכון הוא עלול להישבר, כמו כן פחות נוח להבריג דרכו את הברגים עקב העובי שלו. סנטף הBH שוקל משמעותית יותר משאר הפתרונות שהצגנו כאן.

סנטף BH המונע רעש במהלך סופות גשמים חזקות


שיפוע נדרש

השיפוע המינימלי הדרוש לפרגולה כדי שמי הגשמים לא יצטברו על הקירוי ויזרמו הלאה, הינו 2%. כלומר על כל מטר אורך של הפרגולה דרוש הפרש גבהים של 2 ס"מ לפחות כאשר כמובן הצד שאליו נרצה שהמים יזרמו יהיה הצד הנמוך יותר.


שרטוט המתאר את השיפוע הדרוש לזרימת מי הגשמים מהפרגולה החוצה


כתובתנו הפלדה 23 אשקלון, אזור תעשייה צפוני, מחכים לכם כאן ונשמח לספק לכם שירות. הקפה עלינו! :)

**צוות אלונים מאחל לכם המון בהצלחה בתכנון הפרגולה, ההקמה והבניה שלה, אך זכרו: כל הנאמר בכתבה אינו המלצה לפעולה ואיננו יעוץ מקצועי אלא רק דעתנו האישית וכל החלטה וביצוע עבודה הוא על אחריותכם בלבד, רצוי להתייעץ עם מומחה בכל שאלה מקצועית.


37 צפיות0 תגובות
bottom of page